Amateur liga

DAVILA
Berichten: 4132
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door DAVILA »

foxy schreef:De teloorgang van een club heeft nooit iets te maken met de afdeling waarin men speelt maar altijd met ongezonde
en onrealistische ambitie waar men de financiele middelen niet voor heeft. Zover ik weet en kan vaststellen voert
onze club Heist wel een goed beleid door het aantrekken van jonge beloftevolle spelers en als dat niveau superliga
of zelfs lager wordt dan is dat OK. Dat betekent niet dat er geen ambitie is want proberen een sterke, goed
voetballende ploeg te smeden is een blijvende uitdaging en leidt soms naar grote successen zoals het spelen in
2e klasse een gerealiseerde droom is. In de toekomst trachten de beste amateurclub van Belgie te worden is zeker
ambitieus genoeg. Proficiat aan ons bestuur voor de voorbije jaren , doe zo voort.
VOLLEDIG MEE EENS !!!
Galag
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 mei 2013, 11:03

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door Galag »

foxy schreef:De teloorgang van een club heeft nooit iets te maken met de afdeling waarin men speelt maar altijd met ongezonde
en onrealistische ambitie waar men de financiele middelen niet voor heeft. Zover ik weet en kan vaststellen voert
onze club Heist wel een goed beleid door het aantrekken van jonge beloftevolle spelers en als dat niveau superliga
of zelfs lager wordt dan is dat OK. Dat betekent niet dat er geen ambitie is want proberen een sterke, goed
voetballende ploeg te smeden is een blijvende uitdaging en leidt soms naar grote successen zoals het spelen in
2e klasse een gerealiseerde droom is. In de toekomst trachten de beste amateurclub van Belgie te worden is zeker
ambitieus genoeg. Proficiat aan ons bestuur voor de voorbije jaren , doe zo voort.
Mee eens, daarenboven heeft een voetbalclub voor mij ook een groot maatschappelijk belang.
Zelf wil ik niet perse dat mijn kinderen gaan voetballen, maar het is en blijft een van de grootste hobbies onder kinderen.
Voor mij is het dan ook héél belangrijk dat daarrond een goede omkadering is, dan dat alles wordt gestoken in een team dat perse naar boven wilt zonder dat daar in Heist ooit een draagvlak voor kan zijn.
KSKH
Berichten: 188
Lid geworden op: 26 aug 2014, 16:22

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door KSKH »

Ik speel toch liever mee voor den titel in de Super Liga dan altijd tegen de degradatie te moeten vechten zoals we de afgelopen jaren hebben moeten doen.
Die Super Liga gaat veel plezanter worden omdat we waarschijnlijk (hoop ik toch) mee gaan doen voor de hogere plaatsen in de competitie. qua ploegen
vergeet niet dat er 3 dalers zijn dus de kans dat ploegen zoals Racing Mechelen, Rupel Boom, Beerschot-Wirlijk, ... wel eens snel in deze Liga terecht kunnen komen.

En neen, nooit van men leven wil ik een voorzitter zoals dieje clown van ne Samy ... bende dan als club beter af ... ze staan even ver als toen hij daar begonnen
is. Wa zeg ik nog slechter want ik zie ze ni snel terug in eerste klasse.
hesteneer
Berichten: 1155
Lid geworden op: 06 aug 2012, 10:10

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door hesteneer »

wette watter allemaal van is? ik snap van al die liga's geen ***** ni meer.
Waar is de simpelheid van het voetbal naartoe? 1ste = kampioen en reeks hoger, 16de = laatste en een reeks lager...
(lager) Voetbal in Belgie is om zeep...hoe ge het ook draait of keert.

sjans dat we de rooi duivels nog hebben ;)
KSKH
Berichten: 188
Lid geworden op: 26 aug 2014, 16:22

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door KSKH »

ga dees maar is uitleggen in het buitenland :D daar bende wel efkes mee bezig voor ze dees systeem begrijpen :)
klenne
Berichten: 1288
Lid geworden op: 02 aug 2012, 14:08

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door klenne »

hesteneer schreef:wette watter allemaal van is? ik snap van al die liga's geen ***** ni meer.
Waar is de simpelheid van het voetbal naartoe? 1ste = kampioen en reeks hoger, 16de = laatste en een reeks lager...
(lager) Voetbal in Belgie is om zeep...hoe ge het ook draait of keert.

sjans dat we de rooi duivels nog hebben ;)
Daar zennek het nu is volledig mee eens se :D
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3006
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door Dabo »

Vanaf het seizoen 2016-2017 telt het Belgische voetbal nog 24 profclubs: 16 eersteklassers en 8 clubs in tweede klasse. De Nationale Studiecommissie heeft de grootschalige competitiehervorming en de scheiding tussen prof- en amateurvoetbal goedgekeurd.

De competitiehervorming in een notendop

Nog 24 profclubs: 16 eersteklassers (eerste klasse A) en 8 tweedeklassers (eerste klasse B)
Nog maar één daler uit eerste klasse en één stijger uit tweede
Drie clubs uit tweede klasse nemen deel aan Play-off II
Clubs kunnen in principe niet meer degraderen uit tweede klasse
Nationale Studiecommissie zet het licht definitief op groen
De scheiding tussen amateur- en profvoetbal moet zuurstof geven aan de 24e resterende profclubs. Het huidige voorstel lag al een tijdje op tafel en werd begin juni goedgekeurd door de tweedeklassers. Vanavond heeft de Nationale Studiecommissie een definitieve beslissing genomen.


In het plan blijft eerste klasse behouden in zijn huidige vorm, met 16 clubs dus (eerste klasse A). Tweede klasse (eerste klasse B) wordt afgeslankt tot acht clubs. In totaal is er in België dus nog plaats voor 24 profclubs, vanaf derde klasse (Nationale Amateurliga) spelen de clubs met een amateurstatuut.

In eerste klasse blijft het systeem van Play-off I - met de eerste zes clubs uit de reguliere competitie - behouden. In de nieuwe formule is er wel nog maar één daler uit eerste klasse, namelijk de laatste uit de reguliere competitie. Dat betekent uiteraard ook dat Play-off III verdwijnt.

De vrijgekomen plaats in eerste klasse wordt ingenomen door een club uit tweede klasse. De acht tweedeklassers spelen twee speeelrondes van telkens 14 wedstrijden. De winnaars van die speelrondes nemen het tegen elkaar op om de promotie naar eerste klasse.

Aan Play-off II nemen 12 clubs deel: de nummers 7 tot en met 15 uit eerste klasse en de nummers 2, 3 en 4 uit tweede klasse. De winnaar van PO II neemt het - zoals nu al het geval is - op tegen de nummer 4 van PO I met als inzet een Europees ticket.

Clubs uit tweede klasse kunnen niet meer degraderen, tenzij er een derdeklasser aan de strenge voorwaarden kan voldoen.

Hoe zal het amateurvoetbal er uitzien?

De huidige derde en vierde klasse wordt vervangen door drie amateurafdelingen. De hoogste afdeling wordt D1 amateur, gevolgd door de afdelingen D2 amateur en D3 amateur.

D1 amateur: omvat 16 clubs (uit Vlaanderen en Wallonië) en zal bestaan uit de 9 dalers uit 2e nationale en de 7 stijgers uit de huidige 3e nationale afdeling (de eerste twee van beide reeksen en de drie winnaars van de eindronde).
D2 en D3 amateur: zullen geografisch worden samengesteld. D2 amateur zal bestaan uit drie reeksen (2 Nederlandstalige en 1 Franstalige elk met 16 clubs). D3 amateur telt vier reeksen (2 Nederlandstalige en 2 Franstalige met elk 16 clubs).

Beerschot had eerder op de dag al protest aangetekend

De competitiehervorming is wel een doorn in het oog van clubs zoals Beerschot-Wilrijk. De derdeklasser had eerder op de dag laten weten dat het "de nodige procedures in kort geding was opgestart tegen de Belgische Voetbalbond".

Voor een club als de onze moet er toch een mogelijkheid voorzien worden om naar tweede klassen te stijgen.


BEERSCHOT-WILRIJK
Beerschot wou het voorstel laten schorsen, omdat "het plan in strijd was met het FIFA- en UEFA-reglement". De derdeklasser, die uiteraard snel hoopt te stijgen, heeft ook een klacht ingediend bij de Belgische mededingingsautoriteit.

"Het voorstel houdt in dat de eerste drie clubs uit derde klasse zouden stijgen naar de eerste amateurklasse, maar dat is dus nog altijd het derde niveau. Alle andere clubs zouden dan zakken naar de tweede amateurklasse. Dat aanvaarden wij niet", klinkt het bij Beerschot.

"Wij hebben dit jaar zware investeringen gedaan om in het komende seizoen te kunnen promoveren naar tweede klasse. Voor een club als de onze moet er toch een mogelijkheid voorzien worden om naar tweede klassen te stijgen."

Het kort geding van zal wellicht weinig uithalen, want Beerschot startte de rechtszaak te laat op. De club vroeg de stopzetting van de procedure en de stemming, maar die was op dat moment al gebeurd.

bron: Sporza
DAVILA
Berichten: 4132
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door DAVILA »

Ben eens benieuwd hoe lang die eerste klasse B gaat blijven bestaan. Dat is imo een draak van een formule.
24 profploegen is nog te veel !
Eén reeks profclubs met 20 ploegen zou al meer dan genoeg zijn en hierdoor zou de hoogste amateurklasse aan prestige winnen, nu blijft het in de ogen van velen 'slechts derde klasse' ...
Bovendien zou men dan de kampioen van de hoogste amateurklasse uitzicht bieden op stijgen naar het profvoetbal (mits daarvoor geïnteresseerd en mits een licentie)
Kriek
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 okt 2012, 19:49

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door Kriek »

http://www.nr10.be/nieuws/zo-zien-de-pe ... eizoen-uit


Bekijk dit artikel eens. Om een correcte berekening te krijgen voor de periodekampioenen (die dit seizoen geen eindronde spelen maar wél een geldsom ontvangen) gaat men dus de punten herberekenen van de periode waarin je uw "bye" hebt dit seizoen.
Kriek
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 okt 2012, 19:49

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door Kriek »

zonet op het nieuws gehoord dat Eendracht Aalst toch een licentie krijgt.
Zotter moet het niet worden....
klenne
Berichten: 1288
Lid geworden op: 02 aug 2012, 14:08

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door klenne »

Kriek schreef:zonet op het nieuws gehoord dat Eendracht Aalst toch een licentie krijgt.
Zotter moet het niet worden....
De kbvb gaat in beroep tege de beslissing van de rechtbank
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3006
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door Dabo »

De competitiehervorming staat helemaal op punt. De laatste details over het overgangsseizoen 2015-2016 zijn bij iedereen inmiddels duidelijk. Wie stijgt volgend jaar een reeks, wie blijft hangen, wie zakt? Een overzichtje van wat er te gebeuren staat.

Pro League:

Geen play-off 3 meer
De laatste (op dit moment Westerlo) degradeert zonder eindronde meteen naar reeks 1B

Tweede Klasse:

De kampioen gaat naar reeks 1A van het betaalde voetbal, maar moet daarvoor wel over de nodige licentie beschikken
Zeven ploegen gaan op basis van het klassement naar reeks 1B. Ook hier: enkel ploegen met de nodige licentie komen hiervoor in aanmerking
De negen overblijvende ploegen starten het seizoen 2016 – 2017 in de eerste klasse van de amateurliga
Geen eindronde

Derde Klasse:

Zeven ploegen stijgen naar de eerste klasse van de amateurliga, om daar de 9 teams te vervoegen die vanuit tweede klasse in deze reeks terechtkomen
De eerste twee uit het eindklassement van 3e klasse A en 3e klasse B gaan rechtstreeks naar de eerste amateurliga
De ploegen die tussen plek 3 en 6 zijn geëindigd, spelen onderling per reeks een eindronde
De winnaars van die eindronden gaan ook naar de eerste amateurliga
De verliezende eindrondefinalisten van 3e A en B maken onderling nog uit wie de 7e stijger wordt
DAVILA
Berichten: 4132
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Amateur liga

Bericht door DAVILA »

COMPETITIEHERVORMING BEHEERST OOK HET DEBAT MET TWEEDEKLASSERS

Geschreven op 22 januari 2016.

“Het heeft toch iets op gang gebracht”

Het businessgebouw van SV Roeselare fungeerde woensdag als locatie voor het debat met de West-Vlaamse tweedeklassers, met naast de thuisploeg ook Cercle Brugge en VV Koksijde. Net als in de andere reeksen liep ook ditmaal de hervorming van de competitie als een rode draad door de gesprekken.

Geen Franky Van der Elst woensdagavond op het debat. De trainer van Roeselare had wegens een stevige griep ook al moeten forfait geven voor de training. Johan Plancke verving hem. En dat kwam niet slecht uit, want uitgerekend de CEO van Roeselare is het brein en de uitvoerder van de competitiehervorming in eerste en tweede klasse.

“Na vier jaar in tweede klasse wist niemand beter dan ik welk kerkhof deze reeks is”, zei Plancke. “Je hebt de kosten van een eersteklasser maar de opbrengsten van een derdeklasser. In tweede krijgen we tot dusver 20.000 euro televisiegeld. De eersteklassers wilden vooral één zakker en één stijger; dat is de prijs waar ze geld voor wilden betalen. In tweede kreeg ik meer steun van de kleinere dan van de grote clubs. Ik had wel nooit verwacht dat iedereen zo makkelijk zou te vinden zijn voor het plan van een ‘boerke’ uit Roeselare. Mijn voorstel maakte kans omdat het uit de buik van tweede klasse kwam. Er is dit seizoen in tweede voor veel clubs een haalbaar doel. Vroeger was de competitie op dit moment al bijna gedaan, maar nu is iedereen nog bezig om bij de eerste acht te geraken. Ik denk wel dat mijn voorstel een tussenstap is en dat we naar een volgende fase gaan van 12-12. Twaalf clubs in 1A dus en twaalf in 1B. In een systeem met 12-12 en vier ploegen die kunnen stijgen en dalen krijg je een mooie formule. Blijkt na twee jaar dat er 26 clubs kunnen zijn, dan kan dat, maar ik vrees het. De hervorming heeft wel iets op gang gebracht, het biedt toekomst.”



Onbekende reeksen

Cercle-trainer Fred Vanderbiest had zijn bedenkingen bij 1B. “Het is jammer dat er nu slechts één ploeg, de kampioen, promoveert. In 1B zal het budget moeten opgetrokken worden. Veel clubs zullen de top vier en Play-off 2 willen halen. Als je dat met je huidige kern moet doen, kan je wekelijks zwarte sneeuw zien en moet je zelfs niet aanzetten. Het wordt een speciale, onbekende reeks. Hoe moet je in godsnaam je kern samenstellen? Sportief wordt het afwachten.”

“Wij weten nu ook welke richting het uitgaat met het amateurvoetbal”, zei Koksijde-coach Hugo Vandenheede. “Het wordt een competitie zoals bevordering, die start in september. Op het blad mogen geen achttien maar vijftien spelers. De laatste drie teams zakken, de vierdelaatste moet testen. In de linkerkolom geraken wordt niet simpel, want het kan wel eens een reeks worden zoals de tweede klasse van vroeger, met veel kwaliteit dus.”

A-licentie boven klassering

Hamvraag blijft wie bij de eerste acht zal geraken. “Ik heb altijd benadrukt dat het criterium niet de sportieve ranking wordt maar wel wie de A-licentie kan halen”, aldus Plancke. “Hoe meer clubs nu in het rood gegaan zijn, hoe moeilijker het wordt om die licentie te halen. Iemand die als een goede huisvader voor zijn balans gezorgd heeft, maakt meer kans. Union stopte geen euro in het stadion maar zette alles op het sportieve. Als er acht ploegen zijn met een A-licentie, zal Union achter het net vissen. Ik denk echter niet dat er acht ploegen met een A-licentie zullen zijn. Als Lierse bijvoorbeeld veertiende wordt en ze behalen een A-licentie, dan zullen ze erbij zijn. Als we niet aan acht geraken, wordt 1B vervolledigd met clubs met een B-licentie, en dat volgens de ranking.”

Bron: Het Nieuwsblad 22/01/2016
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3006
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Amateur liga

Bericht door Dabo »

Lierse geeft hieronder aan verder te doen met profcontracten als ze naar het amateurvoetbal zouden moeten. Als dit kan zijn we terug naar af. Waarom werd er dan gesplitst tussen amateur en profvoetbal?
Lierse SK staat op de tiende stek van de Proximus League en de Pallieters hopen alsnog bij de beste acht te raken voor de nieuwe eerste klasse B. CEO Jan Van Elst reageerde intussen op de moeilijke situatie van zijn ploeg.

"Zelfs als we zouden zakken, blijft Lierse een toekomst hebben. Bij een degradatie verliezen we op papier wel het statuut van profclub. Toch zullen we dan in de praktijk op de zelfde basis blijven verder werken, dus met profcontracten voor onze spelers", zegt de CEO aan Het Laatste Nieuws.

Lees verder: http://www.voetbalnieuws.be/news/205089 ... z40WD6eGi9
DAVILA
Berichten: 4132
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Amateur liga

Bericht door DAVILA »

Dabo schreef:Lierse geeft hieronder aan verder te doen met profcontracten als ze naar het amateurvoetbal zouden moeten. Als dit kan zijn we terug naar af. Waarom werd er dan gesplitst tussen amateur en profvoetbal?
Lierse SK staat op de tiende stek van de Proximus League en de Pallieters hopen alsnog bij de beste acht te raken voor de nieuwe eerste klasse B. CEO Jan Van Elst reageerde intussen op de moeilijke situatie van zijn ploeg.

"Zelfs als we zouden zakken, blijft Lierse een toekomst hebben. Bij een degradatie verliezen we op papier wel het statuut van profclub. Toch zullen we dan in de praktijk op de zelfde basis blijven verder werken, dus met profcontracten voor onze spelers", zegt de CEO aan Het Laatste Nieuws.

Lees verder: http://www.voetbalnieuws.be/news/205089 ... z40WD6eGi9
Dabo ik begrijp uw standpunt maar dat gaat in de praktijk meer gebeuren: zelfs als er een verbod zou zijn om spelers in de amateurliga een profcontract te geven zijn er achterpoortjes: bv een sponsor schrijft een (prof)speler in als bediende in zijn zaak (uiteraard komt die niet werken) en de club geeft hem een amateurcontract... enz.
In de praktijk gaan we bij de topploegen wel degelijk spelers zien die enkel aan voetbal moeten denken.
Plaats reactie