Het laatste seizoen van KSK Heist op het hoogste amateurniveau in vijf episodes: “Ons patattenveld gaat niet veel geholpen hebben”
Ze leken lange tijd too historic to fail, de jongens van KSK Heist. Ja, het had zeven punten gesprokkeld in de heenronde, maar in 2018-2019 zat het in hetzelfde schuitje en kwam het toch ook nog goed? En Heist speelt altijd op het hoogste amateurniveau, al van bij de splitsing van de toenmalige tweede klasse. Voor dit seizoen had ook maar niemand gedacht dat de club zou degraderen, laat staan een heel seizoen opgescheept zijn met de rode lantaarn. En toch: KSK Heist speelt volgend seizoen een reeksje lager. Dat is sinds dit weekend een zekerheid.
Voor de petite histoire: als we het lijstje erbij pakken van clubs die erbij waren in het eerste jaar van eerste afdeling in 2016-2017, krijgen we een ware wie-is-wie van clubs waaraan we even niet meer hadden gedacht: Coxyde KVV, Beerschot-Wilrijk, Oosterzonen... De enige ploeg die er naast Heist toen ook al bij was? Dessel Sport, dat nu moederziel alleen achterblijft.
#1 Smalle kern of slechte voorbereiding?
Soit; over naar Heist dit seizoen. De 2-1-pandoering bij Knokke deed definitief het licht uit voor de ploeg die nooit uit eerste afdeling leek te zakken. Al liep het achter de schermen van begin dit seizoen iets minder: heel wat basisspelers als een Redouan Benamou (RC Mechelen) of Brent Peers (Dessel Sport) zochten andere oorden op. “Die jongens werden niet of nauwelijks opgevangen”, blikt Mike Smet terug. “Aanvankelijk moesten er jonge jongens inspringen. Jongens die iets te vroeg basisspeler werden, om alle langdurig geblesseerden op te vangen.”
“En daar zit het ‘m volgens mij”, klinkt het bij bestuurslid Roel Grant. “De kern was niet per se te smal, maar we misten meteen heel wat jongens die een gans seizoen out waren. Kijk maar naar Maxim Nys of Jasper Sols. Komt er ook bij dat de groep heel wat onder hun waarde speelde dit seizoen.”
Ook werd er naar de vorige coach Maxime Annys gekeken, die de ploeg onvoldoende fit kreeg. Sommige voorbereidingsmatchen werden in extremis afgelast (wegens te weinig spelers) en de club lag al snel uit de Beker na verlies bij KVDO. Fré Van Aerschot: “We hebben een slechte voorbereiding gehad ja, en daar lag de basis voor die barslechte heenronde. Er is veel gezegd over de vorige coach, maar daar moet niet te hard op gefocust worden.”
“Eerder naar het veld, of het trainingsveld”, pikt Smet in. “Ongelofelijk waar we in Itegem op moesten trainen. Op dat patattenveld kon je geen rechte bal trappen. Ook waren de kleedkamers precies nog van voor de oorlog… Heel vreemd allemaal voor een ploeg die zo trots is op de titel van ‘Beste amateurclub van Vlaanderen’.”
#2 Trainerswissel
Nog een dooddoener naast het veld: als Yves Van Borm aan het begin van dit seizoen was begonnen, dan had Heist een compleet ander seizoen gekend. Nu stapte Annys op na drie matchen. “Daar zijn heel wat redenen voor”, klinkt het bij Annys. “Heel wat starters moesten vertrekken omdat we met een kleiner budget gingen werken. We gingen wat jongens doorstromen uit de jeugd. Maar die moesten dan weer heel snel jongens vervangen die uitvielen met een blessure…”
“Ik stopte omdat ik geen concurrentie kreeg in de groep, omdat we met te weinig waren. En, zoals ik toen ook al zei, de afstand. Het jaar ervoor waren we nog gedeeld vijfde geëindigd, nu lukte het me niet om er een groep van te maken… We hadden veel te veel kansen nodig om een goal te kunnen maken, terwijl onze tegenstander ze op zulke domme manieren cadeau kreeg. En ik heb, spijtig genoeg, ook gelijk gekregen.”
#3 De opflakkering na Nieuwjaar
Met Nieuwjaar had Heist ocharme zeven puntjes bij elkaar geschaard. “Eigenlijk wisten we toen al hoe laat het was”, klinkt het bij coach Yves Van Borm. “Als we zeker wilden zijn van het behoud, moesten we het parcours afleggen van een kampioenenploeg. Hadden we een mooie terugronde? Zeker en vast. Als je alleen naar de terugronde zou kijken, was Heist een goede middenmoter.”
Voor de opflakkering wordt er veelal naar de wintertransfers gekeken: Yannick Reuten (Thes Sport), Sebastien Zoete (Jong Westel) en Keone Maho (Sporting Hasselt). “Als die er aan het begin van dit seizoen waren bij geweest, had het misschien wel anders gelopen”, klinkt het bij Van Aerschot.
Even was er de sportieve opflakkering: Heist pakte 7 op 9 tegen Ninove, Tienen én Belisia. Grant: “Leuk hè, en ook de 6 op 6 tegen Dessel Sport. Maar het liep dit seizoen echt niet tegen de ploegen die lager geklasseerd stonden. OHL? 2 op 6. Merelbeke? 0 op 6. Young Reds? Thuis gewonnen, daar met 5-0 de boot in. Cappellen? 0 op 6…”
Van Borm: “Tja, Cappellen. Als je daar op minuut 75 1-2 voorstaat, mag je daar niet met 3-2 gaan verliezen…”
#4 De leegloop
Heist weerde zich nog, Jef Colman legde er twee weken geleden nog twee in tegen Dessel Sport, maar uiteindelijk viel dit weekend het doek over Heist in eerste nationale. “Als je de match tegen Knokke had gezien, … Dat was echt deftig voetbal dat we op de mat brachten”, aldus de coach.
Doordat Heist niet langer in eerste nationale uitkomt, gaan heel wat spelers op zoek naar een nieuwe club: Maxim Nys trekt naar Lyra-Lierse, Yannis Augustijnen naar Hoogstraten VV, Mathieu Troonbeeckx naar Dessel en Kobe Lemmens naar Thes Sport. Of spits Jef Colman blijft, is ook nog maar de vraag. “En ik trek naar KSK Beveren”, klinkt het bij Mike Smet. “Da’s bij mij achter de deur. En eerlijk? Het niveau ligt er ietske lager, maar ik ben blij dat ik ernaartoe trek. In mijn vijftien jaar als voetballer heb ik mij bij Heist het minst thuis gevoeld.”
#5 Volgend seizoen?
Volgens een Facebook-bericht wordt er achter de schermen hard gewerkt aan transfers naar volgend seizoen. Nikola Pejčić van Berchem Sport zou al naar Heist gaan. “En ik blijf ook”, klinkt het bij Van Aerschot. “Misschien was die degradatie naar tweede afdeling wel nodig om een reset te doen voor de club. En om liefst zo snel als mogelijk opnieuw de stap hogerop te zetten.”
“Als dat de ambitie is van de club, wil ik daar zeker aan meewerken”, besluit de coach.
Bron: HNB
De degradatie !
De degradatie !
Een naar Heistse normen, "hard interview en oordeel".
Re: De degradatie !
Dat natrappen van Smet is dat echt nodig ?
Goeie voetballer op ons niveau niet minder niet meer.
En die gaven we de kapiteinsband…
Mike was voor mij maar een meeloper in onze ploeg, is mijn mening héDAVILA schreef: 17 apr 2025, 12:01 Dat natrappen van Smet is dat echt nodig ?
Ja, ik ben misschien te vriendelijk 
Een 'hard' interview, goh, misschien mogen er wel dingen gezegd worden.
Aan Smet maken we beter niet teveel woorden vuil, werd als een top-transfer aangekondigd, maar bleek toch niet van die waarde te zijn.
Heist mag als club streng zijn voor zichzelf. Als we pretenderen op dit niveau mee te doen met de beste amateurclubs, moeten we ervoor zorgen dat we dat kunnen. Er is niks mis met te zeggen dat je elk seizoen wil meedoen voor die amateurtitel, en top-5 spelen.
Anderzijds: als de financiën het niet toestaan, laat het rustig varen dan.
Ik heb als supporter de knop al omgedraaid. Veel nieuwe ploegen om op bezoek te gaan, om te leren kennen. Ge kunt spelen voor een promotie, zelfs als niet-kampioen kunt ge nog opgaan via de eindronde en het periodekampioenschap.
Ik ben bena vergeten hoe dat werkt, periodekampioenschappen. Zo lang is het geleden!
Hoeveel tijd gaat de club zichzelf geven om terug de stap hogerop te zetten? Mikken we direct op seizoen 1, of kijken we de kat wat uit de boom en pakken we opportunistisch mee wat kan? Is er een visie op middellange termijn (meer dan 1 seizoen in 2e nat.)
Dat is mss nu nog vroeg, maar wel vragen die we ons kunnen stellen. Eerst en vooral: transfers regelen en spelers binnenhalen
Aan Smet maken we beter niet teveel woorden vuil, werd als een top-transfer aangekondigd, maar bleek toch niet van die waarde te zijn.
Heist mag als club streng zijn voor zichzelf. Als we pretenderen op dit niveau mee te doen met de beste amateurclubs, moeten we ervoor zorgen dat we dat kunnen. Er is niks mis met te zeggen dat je elk seizoen wil meedoen voor die amateurtitel, en top-5 spelen.
Anderzijds: als de financiën het niet toestaan, laat het rustig varen dan.
Ik heb als supporter de knop al omgedraaid. Veel nieuwe ploegen om op bezoek te gaan, om te leren kennen. Ge kunt spelen voor een promotie, zelfs als niet-kampioen kunt ge nog opgaan via de eindronde en het periodekampioenschap.
Ik ben bena vergeten hoe dat werkt, periodekampioenschappen. Zo lang is het geleden!
Hoeveel tijd gaat de club zichzelf geven om terug de stap hogerop te zetten? Mikken we direct op seizoen 1, of kijken we de kat wat uit de boom en pakken we opportunistisch mee wat kan? Is er een visie op middellange termijn (meer dan 1 seizoen in 2e nat.)
Dat is mss nu nog vroeg, maar wel vragen die we ons kunnen stellen. Eerst en vooral: transfers regelen en spelers binnenhalen
-
Zoals gisteren ook gezegd tegen een mede "heist-fan-in-hart-en-nieren" ben ik blij dat we eindelijk eens uit die verdomde 1ste amateur reeks zijn. Ok, ik had het liever in de andere richting gezien, maar voetbal draait nog altijd om het spelletje stijgen of dalen. Promoveren of zakken. Er wordt echt geen enkele supporter blij van een overwinning tegen godbetert Merelbeke om nadien 4de aan te komen en te eindigen als zijn de "beste amateurploeg van het land". Daar ligt echt niemand wakker van. Maar als je volgend jaar op 18/4 uw eigen kunt warm maken voor een titelmatch tegen pakweg Berchem, awel dan speel je een vol huis, zit de Kovera lounge vol met eters en kan je een tent zetten met 4 tapwagens. Wat heb je nu het liefst?
Wat Mike Smet betreft: Eerlijk gezegd heeft hij overschot van gelijk. Als je dan toch de beste amateurclub wilt zijn, en je moet dan trainen in het stinkhol van Itegem, dat is eigenlijk schandalig. Die kabines (het is nu wel 6 jaar geleden dat ik er geweest ben) zijn het zelfs niet waard om er een 4de provincialer in te zetten. Veel respect voor de mensen die er iets van proberen maken, maar dit kan gewoonweg niet op dit niveau. Als je daarna uw A-veld ziet liggen als een plein waar zelfs de koeien gaan lopen, zakt de moed daadwerkelijk in uw schoenen als goede voetballer. Daar wringt dan wel het schoentje wat Mike betreft. Het veld werd aangepast aan zijn inbreng voor ons team, namelijk niets. Mike eindigt zelfs niet in de top 500 als beste voetballer in de geschiedenis van Heist. Het is een schande dat deze kerel, die constant lag te zeiken op diezelfde jongen gasten terwijl hij zelf 0.0 meerwaarde had voor ons, de kapiteinsband heeft gekregen. Er is maar 1 die het verdient en dat is Fré. Al die ander waren waardeloos. Ik heb het gezegd toen Maxim zijn kruisband scheurde. Hij moest toen alleen (!) van het veld kruipen, zonder dat ook maar iemand van zijn medespelers kwam kijken. En daar beste Mike wringt het schoentje. NIet die jonge gasten, niet het veld, niet de kabines, maar uw verantwoordelijkheid als kapitein mijne beste vriend. Dag, tot ziens en tot nooit meer.
Wat Mike Smet betreft: Eerlijk gezegd heeft hij overschot van gelijk. Als je dan toch de beste amateurclub wilt zijn, en je moet dan trainen in het stinkhol van Itegem, dat is eigenlijk schandalig. Die kabines (het is nu wel 6 jaar geleden dat ik er geweest ben) zijn het zelfs niet waard om er een 4de provincialer in te zetten. Veel respect voor de mensen die er iets van proberen maken, maar dit kan gewoonweg niet op dit niveau. Als je daarna uw A-veld ziet liggen als een plein waar zelfs de koeien gaan lopen, zakt de moed daadwerkelijk in uw schoenen als goede voetballer. Daar wringt dan wel het schoentje wat Mike betreft. Het veld werd aangepast aan zijn inbreng voor ons team, namelijk niets. Mike eindigt zelfs niet in de top 500 als beste voetballer in de geschiedenis van Heist. Het is een schande dat deze kerel, die constant lag te zeiken op diezelfde jongen gasten terwijl hij zelf 0.0 meerwaarde had voor ons, de kapiteinsband heeft gekregen. Er is maar 1 die het verdient en dat is Fré. Al die ander waren waardeloos. Ik heb het gezegd toen Maxim zijn kruisband scheurde. Hij moest toen alleen (!) van het veld kruipen, zonder dat ook maar iemand van zijn medespelers kwam kijken. En daar beste Mike wringt het schoentje. NIet die jonge gasten, niet het veld, niet de kabines, maar uw verantwoordelijkheid als kapitein mijne beste vriend. Dag, tot ziens en tot nooit meer.
De reacties waren zeker harder dan het interview.
Maar ik ben het volledig eens met de vorige sprekers.
Het forum is in goede handen !
Het worden interessante weken.
Geen gemakkelijke tijden voor ons bestuur.
De huidige spelers verlaten de club wegens geen eerste nationale meer.
Hoe ga je dan andere spelers uit eerste overtuigen om naar Heist te komen.
Tenzij je spelers aantrekt uit tweede of derde maar dan creeer je een kern voor tweede, of dat een kern is die gewoon meedoet of een titel kandidaat is de vraag
Tenzij je spelers aantrekt uit tweede of derde maar dan creeer je een kern voor tweede, of dat een kern is die gewoon meedoet of een titel kandidaat is de vraag
Het is vooral zoeken naar opportuniteiten denk ikDAVILA schreef: 18 apr 2025, 10:21 De reacties waren zeker harder dan het interview.
Zo lang die opportuniteiten niet onder de noemer ‘meer gekwetst dan fit’ vallen of teren op hun naam of elk jaar een andere ploeg en telkens een reeks lager, klopt dit.
Maar moeilijk voor ons bestuur.
Het zal eerder iets worden van spelers die dichter bij huis willen spelen of faciliteiten aanbieden ivm hun job, studies enz.
Er lopen zeker wel creatieve geesten rond op het sportcentrum
Maar moeilijk voor ons bestuur.
Het zal eerder iets worden van spelers die dichter bij huis willen spelen of faciliteiten aanbieden ivm hun job, studies enz.
Er lopen zeker wel creatieve geesten rond op het sportcentrum
Je moet er gewoon serieus rekening mee houden dat dit niet op 1 seizoen opgelost is. Ploegen die 'moeten' opgaan of terugkeren beginnen het seizoen al onder hoogspanning.
Ik zou opteren voor een meerjaren-plan. Promotie binnen x aantal jaar, maar elke kans die we krijgen benutten.
De spelersgroep moet een vriendengroep worden, zoals die dat was tijdens de vorige promoties. Mannen die voor mekaar door het vuur gaan en lopen tot hun tong opnde grond hangt.
Laten we ook niet in de val lopen van 'het is maar 2e nationale'. We kennen de reeks niet, omdat we al 15 jaar op een ander niveau spelen. Mij gaat ge niet horen zeggen dat we 'moeten opgaan'.
Ik zou opteren voor een meerjaren-plan. Promotie binnen x aantal jaar, maar elke kans die we krijgen benutten.
De spelersgroep moet een vriendengroep worden, zoals die dat was tijdens de vorige promoties. Mannen die voor mekaar door het vuur gaan en lopen tot hun tong opnde grond hangt.
Laten we ook niet in de val lopen van 'het is maar 2e nationale'. We kennen de reeks niet, omdat we al 15 jaar op een ander niveau spelen. Mij gaat ge niet horen zeggen dat we 'moeten opgaan'.
Belisia Bilzen versterkte zich met Aron Suljemani, 20jr, van Diegem dat derde staat in tweede nationale. Hij scoorde dit jaar 19 keer in 26 matchen. Ik veronderstel dat die ook op onze radar stond
Het illustreert de concurrentie op de transfermarkt.
Het illustreert de concurrentie op de transfermarkt.
Om een ijkpunt te hebben wat die Suljemani betreft.
Eerste in de schutterslijst staat Mathei met 27, tweede Suljemani met 19 en derde Deflem met 18,
Mathei en Deflem, beiden 30jr, zijn ons welbekend: een tiental jaar geleden speelden ze bij ons.Mathei in tweede klasse, in 5 matchen één goal maar wat voor één: met een subliem hakje in blessuretijd zorgde hij voor de 1-0 overwinning tegen Eupen. Ondertussen scoorde hij in 250 matchen in de nationale reeksen 125 keer !
Dit seizoen is zijn topjaar, niet toevallig nij Houtvenne, de waarschijnlijke kampioen in tweede nationale.
Deflem scoorde in zijn 17 matchen voor ons in eerste amateur niet.
Laat de scout in jullie los, wie zou je ons bestuur aanbevelen ? Kom niet af met Mbabe of consorten, alles vanaf B kern 1B en lager
Eerste in de schutterslijst staat Mathei met 27, tweede Suljemani met 19 en derde Deflem met 18,
Mathei en Deflem, beiden 30jr, zijn ons welbekend: een tiental jaar geleden speelden ze bij ons.Mathei in tweede klasse, in 5 matchen één goal maar wat voor één: met een subliem hakje in blessuretijd zorgde hij voor de 1-0 overwinning tegen Eupen. Ondertussen scoorde hij in 250 matchen in de nationale reeksen 125 keer !
Dit seizoen is zijn topjaar, niet toevallig nij Houtvenne, de waarschijnlijke kampioen in tweede nationale.
Deflem scoorde in zijn 17 matchen voor ons in eerste amateur niet.
Laat de scout in jullie los, wie zou je ons bestuur aanbevelen ? Kom niet af met Mbabe of consorten, alles vanaf B kern 1B en lager
Oorverdovend stil hier.
Ik zal dan maar zelf een suggestie doen: Tom Roland, 28jr.
Dit seizoen al 27 goals in derde nationale bij Schoonebeek- Beverst.
Speelde bij ee resem Waalse nationalers oa FC Luik maar ook bij Bilzen.
Zit in zijn beste jaren. Afstand is blijkbaar geen bezwaar gezien zijn parcours.
Iemand ee beter voorstel ?
Ik zal dan maar zelf een suggestie doen: Tom Roland, 28jr.
Dit seizoen al 27 goals in derde nationale bij Schoonebeek- Beverst.
Speelde bij ee resem Waalse nationalers oa FC Luik maar ook bij Bilzen.
Zit in zijn beste jaren. Afstand is blijkbaar geen bezwaar gezien zijn parcours.
Iemand ee beter voorstel ?